Hej internetkonsument!

Somliga listar producenter, andra listar filmer. Jag rankar bloggar jag själv läser. Jag fick ett en kommentar av Emanuel om vilka bloggar jag själv läser. I brist på andra ideer så väljer jag att köra ett inlägg med temat bloggar. Varför inte?

Ja...
You are an idiot - John Galt
Min egna blogg. Ja, vad kan man säga? Jag suger ju egentligen. Det är bara det att andra inte håller med. Jag skriver inte lika bra som Triumviratet men likväl har jag massa åsikter. I am an idiot, indeed. Här skriver jag om det som faller mig in i smaken vid tillfället, jag har ingen struktur, ingen ordning, ingen egentlig plan. Läsarna har visserligen ökat (relativt) mycket så det är någonting som tydligen fungerar. Och det är ju bra. Det är dumt av mig att försöka sälja bloggen här. Men det här handlar ju inte om mig...

Listade
11. Fuck you right back - Katrin Schulman
Fråga mig inte varför den finns i rss-läsaren. Hon skriver väldigt dåligt egentligen. Hon skriver om tråkiga saker och är allmänt, ja, bläh. En typisk kvinna över-30 blogg. Katrin Schulmans blogg är som ett sympatiligg som leder till en könssjukdom man inte orkar gå och kolla upp. Det slutar med att man en dag sitt och kollar på TV så lossnar Balthazar helt plötsligt.
image90
10. Blondinbella - Isabella Löwengrip
Ja, vi vet ju redan vad jag tycker om henne. Man kan ju summera det såhär; vill du skratta åt någon som inte har någon som helst koll på att denne idiotiserar sig själv så är Blondinbella the place to go. När över halva läsarskalan läser i skräck, avsky, och i mobbingsyfte ja, då borde man fundera på vad man skriver. Likt komiker som läser dagstidningar för att hitta material och inspireras, ja, så läser jag Blondinbella.

image91

9. What to put in a manbag - William Björklund
Okej. William var en de första kommenterarna, det var lite trevligt. Så jag läser herrns blogg för att se framsteg och utvecklig. Vara med i en resa. Han skriver på engelska vilket är lite skönt och annorlunda, så är det både intressanta ämnen som tas upp men man får även se Williams kreativa alster. Som amatörporr jämfört med företagsporr. Annorlunda, äkta och inte lika inramat som de stora hemsidornas bloggare. En blandning helt enkelt. Jag funderar dock på att ta bort RSS:n i och med att bloggen inte uppdaterats på år och dar'. Har den lagts ned? Har du lagt ned?
image92
8. Feber
Ja, ett blogg konglomerat. Vi har streewear där vi kan förundras och skratta över hipstermodet. Vad sägs om neonblåa leggings för män? På streetwear-feber bloggen får ni se kläderna som skulle köpas av människor som skulle vara villiga att gå runt med bajs på pannan, om det var hippt.
Vi har videofeber där dumma youtube-länkar visas. Vi har prylfeber där olika prylar kommer upp, reklamfeber som är ett tillhåll för avdankade reklamare, bilfeber för de som går fordonsprogrammet i Jukkasala och macfeber för alla mactalibaner.
Jag passar inte in i någon av bloggarnas läsarkretsar. Så jag vet faktiskt inte varför feber är med på listan, inte minst varför den är på plats åtta.
image93
7. PSL
Visst är det förvånande att SVT för en gångs skull lyckas skapa någonting som inte bara tilltalar pensionärerna? PSL är en musikblogg by SVT. Inte en musikblogg i "bloghouse" bemärkelsen utan en lite alternativ musikblogg. Ja, nästan sånt du skulle kunna höra i Juno. Inspelningar på artister som sjunger på obskura platser (typ en gata på söder eller en industrilokal i England) varvas med intervjuer, texter (som inte enbart handlar om musik) och gåtor. En (relativt) gömd blogg som är mycket behaglig.

6. The Sartorialist - Scott Schuman
Scott Schuman fotar snygga människor runt om i världen. Här ligger fokus på snygga människor som i välklädda (The sartorialist betyder ju som bekant den välskräddade) på ett sätt som passar dom. Alltså, bara för att du bär dyra kläder har du inte bra stil. I kontrast med Sthlm Streetstyle (där massa hipsterfolk och unga fjortisar får vara med så länge de har ett plagg från AA) där urvalet inte är så stort, så är människorna på den välskräddade oftast [äldre] män. Du får se gamla gubbar i perfekt snittade kostymer och styrelseledamöter i exklusivare rockar.

5. Herrbloggen - Kretzschmar, Kleen, Geijerstam & Sundevall
På herrbloggen lyckas man presentera riktiga märken. Man lyckas inkorporera vetenskap, historia, relegion med modet. Mode är gravallvar på herrbloggen. Tuff ställning.
image95

4. Discobelle
Discobelle är en ypperlig musikblogg. Deras stora läsarskara och popularitet gör att alla in the bi'nnes ger remixerna, mixerna och låtarna till discobelle först. På discobelle får du dina house/electro/hipster och hiphoplåtar. Mina favoriter. Före alla andra. RSS:a Discobelle och få bästa låtarna till förkröket. Det bästa är att dem inte kompromissar. Inte så mycket reklam. Inga onödiga inlägg. Du får minst en låt per dag/inlägg. Det är strukturerat och organiserat. Vi har kända DJ:s som mixar exklusivt för DB samt varje månad (tror jag) får vi "mail". Borde finnas i var mans bokmärken för tidpunkten man vill ha ny musik.

3. Blodmagnet - Kritan Krunk
Nu kommer vi till tungviktarna. Är med i mitt bloggtriumvirat. Om du inte trodde att man kunde skratta högt åt text har du mycket fel. Blodmagnet besvarar läsarfrågor, skriver om sånt som faller in och allt annat kul. Längre inlägg vilket är mycket bra. För alla schulmanokrater som förlorar koncentrationen efter ett textstycke så kan ni läsa tidningen .SE. Har du någon gång undrat hur man kan skeeta på sin egen rygg? Vad är det för fel på italienarna? Och vad händer om en bloggare inte får den uppmärksamhet han kräver? Svaren hittar ni där.
Fantastiskt.
image96

2. Prankmonkey
En underbar blogg där skojapan tar upp stora problem som små. Telefonförsäljar-dissar, anekdoter, bromma historier och kontorsbetraktelser är bulken. Självklart är även Finlands sak vår. Med jämna mellanrum får vi läsa det nya som obskura Finland har sagt. På prankmonkey kommer man nära bloggaren. Dess psyke, allt, fast än det hela är anonymt. Prankmonkey är även den med i triumviratet av mina högaktade bloggare.

KA är en samtidsblogg. En blogg för Sverige i tiden, för tiden i samtiden. Nyckfulla inlägg som analyserar, vänder och vrider på allt som sker i världen som är värt att nämnas - med fokus på hiphop. KA är wigger-bloggen #1. Vadå wigger-blogg? Såna där i pösiga byxor som är hobbyturkar och bär på hiphop-kläder? Nej. KA och de flesta av dess läsare har mer koll på svart musik än vad de svarta har. Jag vet inte om han skulle hålla med påståendet att vi tar in kolonialismen in i den svarta musiken. Det är även genom KA jag hittade bloggarna på plats 2 & 3.
Mina favoritämnen tas upp på KA och jag får min typ av musik leverad i direktlänkar. Alla har inte förmågan att uppskatta denna typ av musik och kultur, men de som kan, ja, de kan. Undrar du till exempel vad Lil Wayne egentligen menar i Rich Boys Ghetto Rich remix? Ja, då vet du vart du ska vända dig.
En annan intressant aspekt av KA är kommentarerna. De är liksom halva grejen. Av det jag förstått så blev bloggen känd ett långt tag sedan. Donnie fick massa "alex schulman-kommenterare", han ville ha substans, och därför inriktade han sig på hiphop. Det resulterade i att kommentarerna minskade men å andra sidan blev högkvalitativa.
Det är alltid lika kul att se vad Simon, Anton Hultberg Hansen, M, WW, Gastro, Rokkot m.fl har att säga. Efter varje inlägg ger Runkot en brief på hur Skellefteå ser på saken. De är som en liten grupp regulars. Några timmar efter att ett inlägg publiceras får man alternativa synvinklar och humoristiska noteringar från gänget som hänger på KA. Det är därför jag inte riktigt vågat ta steget och börja kommentera. Man vill inte förstöra stämningen.
image97


Olistade
Alla dessa dagar - Carl Bildt
Bilden de flesta har av Carl Bildt är att han är extremt tät, en riktig hök i internationell politik och att han har stenkoll på alla länder och nyheter.
Han spelar lite på sin image i bloggen och det är intressant att läsa om "frukostmöten", "planet till frankfurt", "skrämmande utvecklingar" och diverse andra "jag är viktig & jag har koll" statements. Faktum är att Carl Bildt flyger runt ovanligt mycket. Han är överallt. Tänk hur ivriga ex-idoldeltagare är med i Let's dance och andra uppfyllarprogram, sån är Carl, fast i politiken.
Sedan om hans image. Han är luspank om man jämför med andra politiker och utrikesministrar runt om i världen, han är ingen riktig hök bara för att han suttit i några tankesmedjor och han är definitivt inte känd för att han går på varenda utvecklingsmöte i Kosovo. Att han har stenkoll på alla länder - det är hans jobb. Han skulle vara en rätt så dålig utrikesminister om han inte hade koll på vad världsbankens nya chefsekonom hette.

image98

En magisk apa
Upptäckte den nyligen. Kort summerat, en ex-banker med en förkärlek till våld och illegala substanser skriver om what's up i hans sfär. Ömsom skrämmande, ömsom fängslande.

Stiljournalen - Marcus Dunberg
Copywriter et modevetare. Undrar du hur man uttalar Hermés (jag vet, krumeluren är åt fel håll, jag vet inte var den andra är). Blir du kåt på kungafamiljer? Onanerar du till tanken att i tenniskläder sitta i en bräkig Mercedes-kombi i Manhattan? Ser du märken och plagg som guds gåva till jorden? Ja, som ni kan se så är Stiljournalen en dagbok för en man som har hybris, men då och då kan man hitta en del intressanta tips och plagg.
image99

Think again - Stanley Fish
Professor Fish kritiserar och ifrågasätter förutfattade tankar om politik, utbildning och samhället i helhet. Intressant blogg. Uppdateras varje måndag men det betyder bara att man får ett stort fett inlägg att bita i. Educate yourself sa någon.
image100

Certain ideas of Europe - The Economist
Vad skulle en blogroll vara utan någonting från The Economist som vi som bekant älskar. Europa bloggen är ett måste för alla europeer. Med den klassiska tonen och dem intressanta åsikterna tas allt möjligt som rör Europa, EU och europeiska politiker upp. Underbar....
image101


En relativt lång blogroll.
En blandning av högt och lågt. Nu vet ni läsare lite mer om mig, min smak och allt annat. Det sägs ju att bloggen gör mannen.
Jag vill därför även ta tillfället i akt och säga att, som titeln säger så är detta en sam(p)lingsplats. Om ni ser lite saker från här och var så är det ett bevis på uppskattning och intresse. En tribut av sitt slag. En referenspunkt.Ni som läser de nämnda bloggarna vet, och de inläggen är ämnade för er.

Så alla ni, skojapan, blodmagnet, blondinbella och alla ni andra. Keep 'em coming.

Kommentarer
Postat av: Katta

En synnerligen intressant blandning av bloggar. De flesta okända för mig dock.. Ska ta mig tid att titta igenom dem snarast.
Fortsätt med långa inlägg !

2008-02-17 @ 21:13:56
Postat av: Caroline

Det du sa om blindonbella tackar jag för, all skit hon skriver om och att hon faktiskt tror att folk beundrar henne när hon egentligen blir hånad.

2008-02-22 @ 13:39:37
Postat av: Anonym

men snälla lilla människa. du säger att hon är patetisk, kolla på dig själv? Du är precis likadan,om inte värre. Du klagar på allt, listar tom dåliga bloggar! Vi fattar alla att du skulle döda för att vara som isabella löwengrip.

2008-11-10 @ 22:46:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0