En dag bland alla andra

  • Vaknar, lite trött, borstar, duschar och käkar frukost. Går sedan ut på balkongen för att få lite luft, fresha upp och vakna mentalt. Mittemot mig står en naken man på sin balkong och gör samma sak som jag. I Sverige hade man någon gång under 1800-talet fyra olika stånd. Mannen mittemot mig hade ett av dem.
  • På vägen ut möter jag två polacker som antingen saknar balanssinne eller är jävligt fulla. Båda alternativ är extremt absurda i och med att människor inte saknar balanssinne och att polacker inte kan bli fulla. Vodka är vatten i Polen. De utbyter ordet "kurwa" minst 40 gånger på en minut. Samtidigt sneglar de åt mitt håll. Menar de att jag är en kurwa? Å andra sidan är ordet kurwa för en polack samma sak som "jag vet inte" för en svensk.
  • På vägen krockar en turkgrossist med en iranier businessman. Turkgrossistens lastbil som för övrigt har ett stort print på där det står "Abbes frukt & grönt"  får en buckla. Iraniernsnubben blir sned för att hans BMW (surprise liksom) fått en repa. De går ut ur bilarna, och börjar bråka, eller nja, bråka med hjälp av språket. Det intressanta i historien är att de inte kan tala modersmål med varandra så de är illa tvungna att ta till svenskan. Att höra två invandrare som inte kan svenska tala svenska...med varandra...när de är arga - är en upplevelse jag unnar alla människor.
  • På vägen hem nere i tunnelbanan ser jag ett pensionärsgäng följa efter en sl tant. På hennes jacka ser jag ett tryck - SL, samt "Världens längsta konstutställning". I kursiv text. Jag tar av ena ipodluren och lyssnar. Tanten är runt 60, hon håller i en microfon och bär en slags ryggsäck. En ghostbuster-ryggsäck med högtalare på sidorna. Hon stannar upp, pensionärerna väntar ivrigt på nästa konststycke. SL-tanten börjar tala om två gråa metall pålar som sticker ut ur väggen. Jag forstätter.
  • Jag kommer hem och öppnar en "Klassiker Cola" och börjar törstigt dricka. Ungefär som när mitt fadderbarn får vatten efter att jag en vecka för sent skickat in cash till barnfonden. Gott gott, ny smak. Lakrits. Jag går iväg men olyckligtvis, eller lyckligtvis så tappar jag flaskan. På glasbiten som landat framför mina fötter står det Bäst före "12MAR06A". Det var ingen ny smak.

Hur har er dag varit? Berätta för mig.

Kommentarer
Postat av: Nicki

Vaknade upp av att solens strålar värmde kinden genom fönstret. Helt underbart. Några timmar senare började det snöa. Då började även helvetet på jobbet. Diskutionen som gjorde mig så trött gick ut på att jag skulle övertala en deltagare
om att det lönar sig att jobba heltid även om hon gör det för en skitlön medan hennes motargument var att hon tjänar mer på att sitta hemma och få socialbidrag. Jag var idioten i det hela som överhuvudtaget ansträngde mig. Ibland känner jag att man bör låta de som vill ruttna göra det och anstränga sig och jobba med de som vill förändra sin livssituation.

Hade faktiskt varit rätt kul att läsa om hur du ser på saken..

2008-03-17 @ 19:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0