Vi måste upprätthålla någon form av seriositet, annars är det inte hållbart.

Det är en sak jag har märkt.
Varje gång jag har åkt tunnelbana (jag åker tunnelbana varje dag) och sett en väldigt gammal person stiga på. Inte en gammal person så, utan en gammal person som det bara skriker om att denne behöver en sittplats. Varje gång sådana personer stigit på tåget och det inte funnits plats - och varje gång dessa äldre människor inte varit jävligt kaxiga och jobbiga och tvingat sig till en sittplats så har det ALLTID (alltså utan undantag) varit invandrare som offrat sina platser. Måste påpeka att detta gäller varje gång jag personligen sett detta.

Alltså, varje gång en liten oskyldig gamling stigit på tåget och det inte funnits sittplatser så har en invandrare erbjudit dem sin plats. Det här en ingen stor sak men det är intressant att tänka på. Kan det vara någonting i kulturen? Är det uppfostran? Varför är det såhär?

Låt mig klargöra en sak. Dessa invandrare som erbjuder sina platser bruka även vara dessa jobbiga "yoyo-brushan-kids" som är allmänt störiga och ser väldigt risiga ut. Ni vet de som har de där mössorna med tofsar på mitt i sommaren.

Har flera gånger sett dessa jobbiga blattar sitta i grupp och vara störiga men när de ser en gamling som behöver sitta (och inte är allmänt självgod och BEGÄR en sittplats) lugnar de ner sig och erbjuder direkt en plats.

Å andra sidan måste jag även säga att de flesta gånger jag sett någon typ av människa eller grupp vara jobbiga, ha fötterna på sittplatserna, äta fågelfrån, spela upp jobbig timbaland-producerad hiphop från mobilen på högsta volym och använda ordet knulla så många gånger att man slutar relatera ordet till sex har även varit dessa invandrare. Jag måste även säga att av det jag har sett så gäller denna respekt endast mod äldre människor. De brukar vanligtvis fullständigt skita i andra som sitter i tåget.

Men men, detta är ett konstigt fenomen. Vad väger upp?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0