Vagn C14 och C6

Detta inlägg gäller endast invånare av Stockholms Stad - ni andra har inte tunnelbana -  för att ni är en bunt bönder.
Ni vet inte vad jag snackar om så skit i att fortsätta läsa resten. Det är lite för komplicerat för er.

Vagn C14:                                                                        image5
Ursprungligt antal: 126
Leverantör: ASEA
Max hastighet: 80km/h
Platser: 48 sittande, 108 stående
Leverans år: 1985-1989
                                                                                              
Vagn C6
Ursprungligt antal: 160
Leverantör: ASEA
Max hastighet: 90km/h
Platser: 48 sittande, 108 stående
Leverans år: 1970-1974


SL! Dumpa de här fucking vagnarna som ni fortfarande använder. De här vagnarna är så jävla risiga att det finns inte. Fulare vagnar är svåra att hitta. Jag tvivlar på U-länder ens har så dåliga vagnar. Det är så jävla efter med tåg från 70-80 talet.

Vagnarna är små, skakiga, låter som fan, skitful interiör och allmänt äckliga. Ni har varit smarta och droppat dem från gröna linjen, men blåa och röda linjen har fortfarande kvar dessa skitvagnar. Vagnarna är utdaterade! När vagnen på bilden åker på spåret så gnisslar det som när tandläkarna på den där billiga polska tandläkarkliniken (den som det var ett jävla snack om för något år sedan) som är skitbillig fixar någon gammal kommunal-arbetares tänder. Det låter helt enkelt fel.

Bruna jävla piss sittplatser som har blivit missfärgade eftersom vagnjäveln har varit i trafik i över 30 år. Man ser äckliga fläckar som säkert har någon sjuk historia från något svunnet årtioende.

Oj, den där vita fläcken är från 1973 - jo, det var så att några hippies som bodde i ett kollektiv var på väg hem till Fruängen (Fruängen à la före miljonprogrammets flopp) efter en spelning med något indieband på söder. Hjalmar och Inga-lill blev lite småsugna och nu sitter du på Hjalmars småkillar. Hjalmar är en del av dig nu, du har fått hans sarre på dina jeans.

Eller: Titta vad det luktar där! På den där sittplatsen pissade Ragnar 20 år sen. Det är därför det luktar lite starkt och ser lite ljust ut. Han var full. Jo det var där han pissade just innan han åkte till Södertälje för att vara med på det årliga Hells Angels mötet.

All svett från olika event (typ AIK derby - Blåa linjen mot Akalla) har liksom grävt sig in i stångarna, sittplatserna och de spygula väggarna. Så varje gång du rör någonting i tåget får du någon tonårings/senil-dementkärrings/byggarbetares/kontorsnisses svett på dig. På din kropp, på dina kläder. Man kan känna den salta lukten. Man kan dricka fukten och man kan ta på alla kroppsångor.  Vänta bara tills vintern kommer då blir det extra mysigt och slaskigt.

Att tågets interiör ser ut att vara från valfri gladporrfilm från 70-talet gör hela historien så mycket härligare.  Vi får inte glömma den bajsbruna stången i mitten av skiten som har varit med om mer saker än jag och du någonsin kommer att få uppleva i våra liv.

Ja jusste! Sedan har vi högtalarna som föraren använder. Oftast fungerar inte skiten, så: "Tyvär måste vi stanna kvar här några minuter pga spårarbete" (Jag vet, men låt oss nu säga att det finns en t-baneförare som kan tala ren svenska) blir: Vär te anna r här ra mi.r pga spårbete.

När högtalarna väl fungerar så är det alldeles för högt och felpitchat att man blir lätt tinnitusskadad.

Så SL. Snälla, dumpa C14 och C6 vagnarna. Och nej, vagnarna behöver inte gå till spillo, man kan använda dem på många sätt.

Ni kan t.ex:
  • Sälja vagnarna till något u-land - typ Indien eller Finland.
  • Bränna dem (helst med alla dragspelsmusikanter närvarande inuti tågen).
  • Dumpa vagnarna i Trollhättan, eller Eskilstuna. Ni kan, om ni vill, placera Stockholms hemlösa i tågen så blir det två flugor i en smäll. Vi slipper alla Situation Sthlm säljare, narkomaner, alkoholister och de får en bostad - vi kan ge dem tågen så får de bo i dem - i Trollhättan eller Eskilstuna. Det blir bra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0