It's a Tensta thing

Jag tror att jag har nämnt den här snubben förut, men nu är det lite mer aktuellt.

Adam Tensta är en av få svenska rappare som kör sitt flow på engelska. Jag har inte diskuterat min musiksmak i den här bloggen för då skulle jag vara tvungen att skjuta mig själv, och för närvarande är jag inte speciellt självmordslysten.

Adam Tensta har en grym stil. Hans musik sitter fint, han har ett bra flow och grymma beats. Han låter som om han skulle kunna vara internationellt gångbar. Hans musik låter inte amatörmässig någonstans som de mesta svensk hiphop har producerat genom åren. Inte heller följer den någon av de två spår som all svensk hiphop gör för tillfället.

Spår 1 av svensk hiphop: Förortsrappare som är idioter. Kör såna där fula slang och är allmänt jobbiga. Latin Kings och M9, Ison&Fille är några exempel. Skrikig jobbig musik som handlar om "gussar" och "att glida/tugga".

image57
Ison & Fille, eller Fille & Ison. Jag vet inte. Dem kommer i par. Det är liksom ett namn.


Spår 2 av svensk hiphop: Söderpopen där Petter verkar vara ledare. Lite äldre utråkade wiggers som bor på knivsöder bestämmers sig för att göra hiphop. Sneakersnstuff är standardhaket och det mesta de rappar om handlar om att de är på toppen av kullen och att det finns logik i deras resevanor (syftar på petters goddammit).

image58
Petter. Svensk hiphops frontfigure. Snart pensionär. Mannen som bor i Bandhagen men rappar om sitt älskade söder. Alex Schulman är hans bästa kompis.

Förresten! Har någon, en jävla aning om vem den där svarta snubben som alltid figurerar i Petters videos är? Han är alltid där, sitter i något hörn och nickar. Säger inte ett skit och ser allmänt farlig ut. Är det möjligtvis ett s.k "entourage"? Är det hans livvakt?
***
Herr Tensta kör sitt eget race och det är helt okej. Jag gillar det. Han har en grym klädstil också. Men vi lever inte i en perfekt värld och det finns några två oroväckande problem. [Adam Tensta är även aktuell med ett album, "It's a Tensta thing"].

Men, nu till problemen.

Problem 1:

Adam Tenstas artistnamn. Att Tensta förekommer i artistnamnet är som att kissa i ett vintagevin som är utsökt. Det blir fel. Man kan inte riktigt njuta av Herr Tenstas musik just för att han heter Adam Tensta. Man får lite ångest och skäms lite. Det är passé, kliché och alla andra franska ord. Att ha ortnamn som artistnamn fungerar inte, om man nu inte kommer från de brutalare statsdelarna i Los Angeles eller New York.

Problem 2:
I bilden ni ser nedanför håller Herr Tensta en nintendo kontroll. En sån där gammal ni vet. Lyssna på mig nu, jag är FÖR en kommersiell och exploaterande värld men när man hoppar på trender utan att tänka på vad man gör så blir det fel. Bara för att det är inne att vara tönt/80-tal betyder det inte att en rappare som rappar om rap-saker får bära runt på en nintento kontroll samtidigt som han är "gangsta" och står utomhus utan tillbehörande elkontakter. Skulle vara en annan sak om det var en bild på Herr Tensta sittandes vid en TV, inomhus med en nintendokontroll som hade en kabel och Adam spelade Zelda eller någonting. Det skulle funka. Men det är inte tufft, det valet han har gjort nu. Det är tufft att ha självdistans, men jag tror inte att han var ute efter den ironiska looken.

Adam Tensta, skippa allt det där och håll dig till musiken. Byt gärna artistnamn till Adam Abugabele (säkert ett afrikanskt efternamn), Mistah Sick Flow eller Sprinkle Princess. Allt förutom Tensta.
image59
"Oj jävlar vad hon är fin. Tur att jag har med mig nintendo kontrollen som inte har någon sladd och som tur är hade jag den i min ficka. Om jag tar upp den och håller den lite snett kanske hon ser att jag är en ödjmuk och nostalgisk man som har klamrat fast vid mina barndomsleksaker. Ja, en icke-fungerande nintendokontroll är en bra accessoar. Ska jag säga; Tjaaaa tjejen, jag heter Adam Tensta? Nej, det blir för töntigt. Jag säger: Tensta. Mitt namn är Adam Tensta. Jag bor i Tensta. Ganska logiskt faktiskt. Ja, det blir så bra. Be cool nigga, don't fuck this up!"

Next: Hemma Hos Musse - En djupanalys in i Disney's dunkla värld.

Jag ber alla läsare att skriva upp sig på Calle Schulmans veckobrev. Maila han på [email protected]
Det är bra skit och de har någonting stort på gång. Någonting riktigt stort. Håll koll på bröderna. Håll koll på mig.

Kommentarer
Postat av: Michaela

mer!

2007-12-06 @ 15:47:31
Postat av: niklas

svarta snubben i alla petter videor är nog dj speepy. det är han som gör musiken.

2008-04-17 @ 06:42:35
Postat av: niklas

sleepy*

2008-04-17 @ 06:43:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0